Rabu, 9 April 2014

Berkongsi PengalaMan Bersama Alfalfa

Alfalfa adalah sahabat baik saya sejak 2 tahun yang lalu selepas melahirkan anak sulung saya...Dulu confident je xnak amik apa2 pun supplement dan pada masa yang sama berhajat untuk fully breastfeed amar..Tapi tula kita sebagai hamba ni merancang je yang menentukan Allah..Rupanya selepas confinement dan menyambung tugas kembali,,agak tertekan dengan kelas yang memang banyak delay, meting itu ini, kursus la..xsempat rupenya nak menghasilkan jumlah susu se maksima yang mampu..

Untuk pengetahuan pembaca, semasa start pantang, saya langsung x mula mengepam susu untuk buat stok.Cukup sebulan tempoh pantang, adik saya start tanya mana stok susu untuk amar bile masuk kerja nant..Saya gelak2 je time tu..Maklumlah tiada kesedaran katekan..Adik saya pulak ni memang doktor ibu dan anak memang xsoh cakap la kena bambu tu..Pedih telinga..Name je dr tapi bila turn kakak sendiri NO EXCUSE..Haru jugak la time tu.

Apa lagi bermula la journey mengepam susu untuk amar...Saya selesa guna jenama AVENT je..Memang ada 1 set..dari manual, battery charger sampai ke electric..Alhamdulillah sangt memberi sumbangan yang besar sepanjang mengepam susu untk amar...Masuk je kerja susu kalau x silap dalam 70 botol je kot..Ngam2 je cukup untuk amar..
Sampai 1 tempoh susu start merudum..Then, time tula Alfalfa mulai membantu ibu yang dah buntu ni..Pemakanan memang jaga la jugak,,,tapi on the same time supplement turut membantu saya..Alhamdulillah...Masuk bab Alfalfa ni...saya memang x miss makan dia..Cume untuk pengetahuan pembaca...Alfalfa kalau amik secara berjadual sekalipun tapi kalau ibu2 xnak mengepam ke mals la ke atau whatever la alasan,,,Ia tetap xsupport ur milk production yee..Ingat tu..

Mula2 saya xsuka rasa dia. Nak2 saya ni memang culas ubat.Tapi dalam hati buat la demi mencari keredhaan Allah disamping mencari pahala diluar sedar kita apa salahnya berkorban...

Banyak sangt nak cerita apa yang best ni mengenai pengalaman menyusu di samping Alfalfa..


Tapi layan dulu gambar lama stok susu kami..Yang ni adik saya punya susu...Time ni ada la dekat beratus jugak botol die buat stok..


Adik saya ni bersalin 2 bulan lambat dari saya..So, dia pantang hari ke 4@5 stat buat stok..Best la sebab dia tengok saya aritu cmane kan...

Ni pulak stok stok saya ketika amar dah dekat setahun kot..Alhamdulillah stok susu senantiasa cukup untuk dia..Saya bersyukur sangat....

Macam mana Alfalfa buleh membantu kami ni..Meh share citer eh..
Terasa perubahan selepas amalkan alfalfa..Susu cukup masa akan penuh la..Biasa 2-3jam tu kena pam,Kalau x memang rasa xselesa sebab dia akan basah nant..
Yang lagi best susu colour lawa ngan pekat..Memang pekat sampai member pulak curious nak tau..
Kalau time balik kerja, amar menyusu saya kena pam pulak sebelah lagi..Sebab susu keluar banyak bila bby minum saya pulak tengok susu tumpah macam tu je...
Kadang amar minum xkosongkn betul2 pn jadi saya kena kosongkan dengan cara mengepam sehingga ke titisan terakhir susu..Agak2 sendiri la susu kita dah abis diperah ni...
Petua untuk memastikan susu kembali terhasil selepas dipam adalah,,,,make sure bila mengepam sesi sebelumnya susu diperah sehingga "b" betul2 kosong...Baru susu baru akan terhasil dengan jayanyaa..

Apa pulak khasiat tuan punya badan ni,,xkan susu je productive kn...
Ini yang saya rasa la kan...
Sebelum ni saya adalah ambik capsul akar kayu,untuk kesihatan dalaman la katakan..Rupa2nya badan saya xsupport untuk akar kayu sebab panas.Susu pun jadi kering..Ini saya lah,Orang lain maybe ok kn..Selepas amal alfalfa ni saya persan dia seolah2 buleh ganti function capsul akar kayu tu which is kesihatan dalaman..Badan saya Alhamdulillah xrasa sakit semasa bangkit tidur setiap pagi..Sebab tu saya sangt gemar alfalfa ni,,Rindu nak kembali amik alfalfa.Hopefully selepas bersalin nanti InsyaAllah nak amalkan lagi..Untuk kesihatan dalaman badan kita jugak..Saya pn rasa badan saya imunisasi agak bagus sejak amik..Rasenya baru 1-2 x je demam semenjak amik alfalfa nii.Tapi jangan salah paham pula..Bukan saya nk ckp sb amik alfalfa la saya xdemam..Sebab setiap penyakit kan Allah yang turunkan..Jangan sesekali kita terlalu taksub ngn supplement sampai melupakan siapa Pencipta semesta alam ini..

Ok la setakat tu dulu saya boleh share..Ada masa saya bercerita lagi...Insya Allah...wassalam.. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan