Sabtu, 8 November 2014

BERKONGSI PENGALAMAN PANTANG : BAH 4

As salam..Bersyukur kehadrat ilahi dipermudahkan segala urusan untuk kita bersua kembali..Bahagian akhir ni saya nak share la skit supplement yang saya ambil ketika berpantang...

i- Obimin/iberet/vitalea...salah satu saya perhabiskan dulu mana2 pil yang xabis lagi tu...Purpose dia tuk tambah kepekatan darah sebenarnya.Sangat2 penting untuk diambil selepas bersalin.Why???Kita bersalin kan darah banyak keluar..Kita memang memerlukan support untuk built up balik darah2 kita..Sebab tu perlu/penting supplement ni...Skrang yang tinggal stok ngan saya adalah obimin ngan vitalea...Dah abis obimin saya ambil vitalea pulak..Tapi mula2 lepas bersalin dulu saya memang ambil vitalea dulu sebab hasil dia cepat..hahahah...Then masa bersalin aritu HB saya 13.1...Alhamdulillah ok...Even p cucuk aina sebulan pun nurse masih tegur pekat darah which is 12.9...Ok la .xdrop mana..Bile hb ok, badan pn ok xrase nak pitam2....Memang membantu untuk penyususan secara berterusan...Ibu2 kena ingat lepas bersalin vit2 ni lagi penting sebab nk support badan kita...Vita lea shaklee memng ada sokma dengan saya ke mana2 p...Langkah berjaga2..Nak2 kalu travel..Memang buleh rase effect..Sebab badan penat kan..Supplement pulak xcukup nak support badan.Automatically susu akan drop..So, as for the solution, memang bekalan supplement x tinggal kalau p mane2...:)

ii- Alfalfa...Memang fall in love sejak 2012 lagi..Aritu pregnant aina stop 9 bulan..Dah lahir ni kembali makan semata2 untuk kesihatan badan.Yang ni saya memang xdapat nak nafikan keberkesanan pada badan...Nak2 sekrang dah masuk keje.Asal badan rase lesu ngan letih cepat2 ambil alfalfa...Supaya senang nak handle anak2, urus rumah semua.Ibu yang bekerja rata2 bila balik rumah akan jadi super power untuk memasak, bersuh rumah basuh baji n lipat.Memang rutin kita kan..Dan memang rasanya semua ibu seronok buat tu semua even penat kerja di opis seharian...Xpe even kita blik rumah masih membanting tulng, In syaAllah kkita boleh amalkan alfalfa untuk bantu kita mengatasi keletihan badan..Saya memang promote kaw2 la sape2 nak try alfalfa ni...Sebab saya memang makanan ruji la senang citer..Itu saya la...Selain untuk tubuh, alfalfa secara xlangsung sebenarnya membantu kita turunkan berat badan dalam xsedar ni...Try la kalu nak tau hasilnya..Even saya dah abis pantang Alhamdulillah berat back to normal..Kalau aritu last b4 bersalin dalam 68kg jugak la naik nya..Then lepas pantang dah ok dalam 50-51kg...Tapi kita kena istiqamah betul2 la time pantang tu..Jaga pemakanan, selalu ambil supplement tuk sihat tubuh barulah kita boleh nk turunkan berat macam biasa. Bukan setakat bert aje turun tau, stok susu pn melimpah2 jugak...Rajin2 la mengepam ye tuk buat stok selain untuk turunkan berat ni haaa...Buat dulu, baru tau hasilnya...Saya kali ke 2 dah berjaya apply tu semua...Alhamdulillah...

iii- Ostematrics..Yang ni pun bagi saya la..penting jugak..Xpn nak amik pil kalsium lain ke atau minum susu pn boleh jugak.Mane2 la...Cuma saya suka ambil oste ni sebab nya...ahha...buang angin sangt2...Tang tu paling saya suka...Kita buleh nampak perubahan kalau arini mkn then esok rase malas nk ambil oste ni...Ketara sangat...Kalau ambil tu memang kadang2 sepanjang hari badan ni membuang angin je..Iyela bila dah stat buang angin tu tubuh rase selase sangt...Ni sayala rasa macam tu..Mungkin setiap orang lain...Sejak saya mengandung sampai sekarang masih ambil oste ni..Sebab bile menyusu ni lagi kalau buleh biar tubuh tu buang angin la selalu..Menyusu kn..Bimbang pulak kite kembung anak nanti pun turut kembung jugak..Jagala badan kita untuk si kecik kita jgak..Kalau malam tu lenguh2 badan In sya Allah oste memng buleh membantu..Satu lagi yang saya perasan.Selpas bersalin ni kalau makan gigi rase semacam je..Sakit pelik je..Mula ter pk2 kalsium saya ni xcukup untuk suppurt saya ngan baby.Sebab tu saya x tuang la ambil oste..Nak tengok berapa lama gigi ni sakit.Alhamdulillah dah ok blik.Maknenya adela tu kalsium kita xbetul2 cukup sampai gigi stat sakit.Nak kata rosak baru aje chek..Maybe miss something la.Sebab tu saya kalu boelh nk konsisten ambil oste..

Fuhh..panjang lebar pulak bercerita kan..Itu ape yang saya amalkan la..Tuk dapatkan hasil sampai hari ni...Hasilnya secara totol:

i-Badan saya Alhamdulillah sihat setakat hari ini
ii-Mesti target berat turun kan bersalin ank ke 2 ni..Alhamdulillah mission complete.Siap ramai tegur camana buat berat turun ni...heheeh
iii-Harapan tinggi semoga Allah permudahkan untuk stok susu...Alhamdulillah berjaya membuat stok susu.Dah beli freezer seawal seminggu bersalin..Skrang stok dalam freezer dah lebih separuh...Bagi korang jeles skit dengan harapan korang pn turut bersemangat untuk mengepam...In sya Allah
iv-Semoga perkongsian saya ini dapat membantu kita semua..In sya Allah...

Berminat nak tahu lagi..Jom2 kita chat lagi...Hubungi Adiimah 012 9522725 untuk dapatkan supplement shaklee...Saya dah cuba dan berjaya.Anda? bila lagi??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan