Ahad, 2 November 2014

BERKONGSI PENGALAMAN PANTANG : BAH 2


Haa..ni sambungan pulak yee..kembali ke perkongsian seterusnya.

Pemakanan saya sepanjang berpantang simple aje..Atas individu masing2 la.Tapi apa yang saya praktis ni mudah je.Saya hanya makan nasi masak lembik skit, then dengan ikan bakar..Selama 2 bulan berturut2 tau..hehe.jenuh la jugak tengok ke hidangan sama aje..Tapi yang best nya..Umah mak dekat dengan laut.Biasa tok ayoh tunggu je en nelayan balik then beli ngan dorang ikan tu..Kalau ikut stail mak saya a.k.a orang lama2 la..ikan xkisah apa2 pun, janji ikan tu x makan lumpur..Tetapi kena ingat konsep ikan xmakan lumpur ni bukan semua orang tau..hehe..

Contoh ikan yang saya selalu makan time pantang adalah ikan kembung, selar, cencaru, gelama, selayang dan macam2 lagi la nama..Susah pulak nak ingat..Ni rasa mudah sebab pantang dekat umah mak kan.Agak2 kalu pantang sendiri mau nya makan ikan2 yang kenal je ni..Kalau ada ikan haruan lagi bagus sebenarnya untuk luka jahitan..Ikan bakar ni pulak kena ada skill membakar yang terror tau.Kalau x, rase isi ikan macam dah kering la, x masak mana la, kadang2 pulok rentung terus. Best nya pantang kali ini, saya merasa ikan yang memang sedap rasenya then mudah dapat.Kebetulan musim ikan banyok jugok baru ni..Beli dengan orang kg pulok 2 jual pn muroh2 aje...

Sepanjang pantang ni jugak saya hanya ambil kopi O...Pernah jugak beberapa hari terambik kopi suu..Mak aik, xboleh blah susah nk membuang..Kopi O ni sebenarnya membantu kita untuk melawaskan perut, memudahkan kita untuk membuang. Pernah saya share rahsia xnak sembelit dengan kawan kerja dulu, then dia pun amal minum kopi O time dalam pantang, Alhamdulillah x sembelit dah..Dia pun happy utk berpantang..Mesti korang curious kan, minum kopi ni susu xkering kee...Untuk pengetahuan korng, saya rasa susu maintain je even minum kopi,,Sebabnya selagi khasiat makanan tu cukup untuk badan kita, xkisahla makan apa2 sahaja, In sya Allah susu tu memang mencurah2...Kopi O ni saya minum kerap..3 x sehari, bf, lunch ngn dinner.Senang citer setiap kali makan berat memang disusuli ngan air kopi..Kalau korang nak tau saya memang langsung xboleh minum kopi...Tapi Alhamdulillah dalam pantang kopi sangt sedap rasanya..Kopi yang saya guna ni cap cikgu je..Kat kedai runcit biasa pn ada jual..RM 2 je sebungkus..Boleh cube rasa dia sedap sangt..Perlu diingat kopi yang kita minum ni mesti pekat tau baru boleh nampak hasilya..Kalau ceroi, minum pn xnikmat..In Sya Allah membuang hari2...Then automatik berat akan turun bila kita selalu membuang di samping memerah susu...Dalam pantang berat memang senang turun..Iyela..Makan nasi kosong dengan ikan bakar..Maunya berat x turun kan...

Mcam mana dengan kuantiti nasi tu?Separuh pinggan ke suku pinggan??Oh semua salah..saya sepinggan nasi penuh..Bayangkan banyk x..Banyak kan..Menurut mak saya xpe nasi banyak pn kita bukan makan berlemak ke goreng ke...Boleh cover..Then ikan mesti banyak..Saya biasa kadang2 2 ekor sekali makan...Sebab bakar dengan sempurna, isi memang lembut dan manis...Minum pulok kopi O lepas tu..Fuhh complete betul...

Sarapan pagi saya x ambik la nasi..Kat kg ada jual nasi himpit sambal ikan..Jadi boleh ambik..Tapi make sure ikan yang digunakan adalah ikan selayang. Belah korang saya xtau la panggil ikan ape ye..Ni kalu kt trg la..Kadang ade jugak jual lempeng inti ikan..Yang tu memang moveles..Tip top laa..hahaa..promote pulok kuih muih kt kg yee..Saya bukan nak puji juadah kt kg saya, sebab sy sendiri pn dok kemaman.Jadi bile blik kg, sy suka beli kuih pagi2 mcam2 org kg buat..Nak2 kuih utk org2 berpantang.Memang dorang jage kualiti..Apam pn saya makn jugak utk bf cicah ngan air kopi..

Cumanya kalu biskut tu setakat biskut kering cap ping pong jela sy mkn waktu ptg..Kadang2 makan jugak roti keras org trg panggil.warna oren panjang2 tu la..roti masa zaman kanak2 dulu...Sepanjang pantang ni 2 jela makanan yang saya memang amalkan..Alhamdulillah susu ok,xdok masalah lg la...

Itu sedikit perkongsian bab pemakanan sy ketika pantang.Next episode citer pasal supplement plok yee...C u ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan