Selasa, 20 Mei 2014

Strech mark...Sila beredar dari saya hokey...

STRECH MARK???? Stress nya bila dipikir2 camana nak hilangkan dia..Macam2 cara dah dicuba tapi hasil tetap same ja..Penah x sampai satu tahap x sanggup dah nak berusaha lagi untuk hilangkan dia..huhuhu..
Tidak dapat dinafikan strech mark dan selulit adalah musuh utama bagi wanita..Kenapa?? Sebab wanita selalu inginkan penampilan yang sesempurna mungkin. Tetapi di dalam Islam setiap wanita mestila berhias untuk suami sahaja..Yang tu semua orang memang sedia maklumkan..Bukan bermakna kalu macam tu biar jela strech mark ni..Bukan nampak pun..Cover ngn baju kn...Jangan mula berfikiran -ve..Sentiasa +ve untuk penampilan luaran dan dalaman..Yang tu memang kena jaga betul2.Badan kita ni kan nak guna untuk jangka masa yang panjang..Berbakti untuk tubuh badan sendiri tak salahkan...Kepuasan kita jugak..Setelah 9 bulan mengandung timbul la strech mark kat merata-rata, apa salahnya usaha balik untuk hilang dia..Sepanjang mengandung kita kumpul pahala selepas mengandung pn masih mengumpul pahala..In sya Allah..

Meh kita share apa bezanya strech mark dengan selulit....

Stretch Mark
Selulit
Kehadiran stretch mark adalah disebabkan kulit badan meregang terutamanya bagi wanita yang mengandung dan juga yang mengalami pertambahan berat badan. Bagi wanita mengandung, semakin besar kandungan maka makin besarlah regangan.
Selulit pula terjadi akibat pembentukan lemak dan air di bawah kulit yang bercantum dengan collagen di kawasan-kawasan tertentu badan. Kebiasaannya ia berpunca dari pemakanan yang tidak sihat yang dilakukan oleh seseorang individu. Selain daripada itu, ia juga berpunca dari keturunan di mana wanita yang kurus dan mengamalkan hidup yang sihat juga mengalami masalah selulit.

Dari segi bentuk dan rupenya pulak camana..
Stretch Mark
Selulit
Stretch mark bermula dengan warna merah atau ungu jalur-jalur pada kulit. Dan ia akan merebak seterusnya ke kawasan kulit sekitar. Lama-kelamaan, tanda itu akan mula merekah dan berwarna terang dan serap kedalam kulit. Bentuknya adalah jalur-jalur bergerigi.
Berlaku disekitar : paha, perut, dada dan lapisan bawah lengan.

Selulit pula adalah gabungan collagen yang memberikan selulit itu berupa seperti cottage cheese yang sememangnya tidak diingini dan digemari oleh ramai orang.
Berlaku di sektiar: paha, punggung, tangan, betis dan torso atas.

Di antara rawatan yang boleh kita cuba..
Stretch Mark
Selulit
Cocoa butter 
Cocoa butter telah digunakan untuk mencegah terbentuknya stretch marks selama bertahun-tahun. Tetapi, ia tidak menunjukkan hasil yang lebih baik dan sekadar placebo dalam mencegah stretch marks. 

Retin-A
 
Retin-A yang diserapkan merupakan krim yang pada mulanya dikembangkan untuk memerangi jerawat. Selama bertahun-tahun, penggunaannya mulai dikembangkan, termasuk untuk mengatasi keriput dan memperbaiki stretch marks. 
Selain daripada itu, ia boleh menimbulkan iritasi bagi wanita mengandung kerana krim tersebut berpotensi beracun bagi janin.

Laser 
Prosedur laser menghilangkan stretch marks tanpa rasa sakit. Akan tetapi, kos nya amat mahal.

Liposuction
Ia adalah treatment untuk buang lemak bawah kulit. Ia mahal dan hanya memberi kesan untuk sementara waktu. Liposuction surgery mempunyai beberapa risiko. Selain itu liposuction tidak mengubah struktur kulit anda. Jadi selulit akan reoccur over time.
Selain itu, terdapat juga remedies berikut:
-Mesin Endermologie: ini banyak digunakan oleh beauty centers dan spa. Ia mengunakan roller dan suction tool pada bahagian badan yang mempunyai selulit. Again, its only a short term remedy.
 -Pil Pembentung (Blocker) Collagen. Theory: Less collagen maka kurang selulit?
 -Krim-krim dan lain lain

Macam mana pulak dengan langkah pencegahan dia..

Stretch Mark
Selulit
 -Elakkan pengambilan minuman berkafein dan beralkohol yang boleh menyebabkan kulit menjadi kering. Sebaliknya, gantikan dengan air mineral bagi membantu melembabkan kulit anda.
 -Banyakkan mengambil buah-buahan, minuman yogurt dan susu segar
- Elakkan dari menggaru jika anda terasa gatal-gatal dibahagian tubuh anda sewaktu sedang hamil kerana ia hanya akan membuat kesan regangan bertambah teruk.
 -Melakukan diet seimbang: Elakkan minuman berkafein dan kurangkan pengambilan gula dan garam dalam pemakanan.
-Melakukan senaman rutin di bahagian yang mengandungi selulit: Lakukan untuk memejalkan kulit dibahagian selulit. Contohnya terdapat selulit di bahagian kaki, lakukan senaman dengan mengangkat kaki. Baringkan badan, angkat kaki dan turunkan ia berselang-seli.
-Minum air masak dengan kerap
Alternatif lain yang kita boleh cuba untuk merawat masalah strech mark ni adalah ESP Shaklee..
Kenapa ya:)
-ESP adalah sumber protien yang bagus untuk kita..Di mana ESP akan membantu menghasilkan sel kulit yang cantik untuk kita..Sel kulit kita akan mati apabila tiba masanya..Then akan diganti sel kulit yang baru...
- Time nak ganti ni lan ESP akan support mana2 yang kurang dekat sel tu bagi "cunn" lagi la sel yang baru tu..heheh..Supaya kulit lagi sihat dan cantik..

Antara perkongsian rakan yang jatuh cinta dengan ESP ni 
".....Sampai husband pun tegur dengan perubahan strech mark"
Lagi pengalaman ibu selepas bersalin..Sebelum dan selepas mengamalkan ESP..Inilah hasilnya..


ESP turut mempunyai kelebihan2 lain yang boleh membantu mencegah dan merawat kulit...Dapatkan ESP dengan harga Ahli yang mana anda boleh mendapat penjimatan sebanyak 20-30%..
COD area berdekatan anda...kemaman, kerteh, dungan..Adiimah 0129522725





Tiada ulasan:

Catat Ulasan